Pletený advent kalendář Tisk E-mail
Napsal marketa roubcová   
pondělí 30. listopadu 2009, 17:31
Za příspěvek děkujeme Pitrískovi 

Klikněte pro zvětšení...             Klikněte pro zvětšení...    

Klikněte pro zvětšení...

Postup :

Upleteme 3 proužky zelenou přízí. 

 První proužek:

92 ok + 2 krajová oka.

Upleteme 4 řady vroubkovaným žerzejem (líc i rub hladce).

Pak upleteme 10 řad lícovým žerzejem (líc hladce, rub obrace).

Dál 8 řad vroubkovaným žerzejem a uzavřeme. Horní okraj obšijeme entlovacím stehem žlutou přízí.

Na začátku a na konci proužku si nebudeme všímat prvního a posledního oka: to si necháme jako rezervu pro závěrečné našití.

 Zbylá oka (90) rozdělíme na 10 částí po devíti okách (= 10 okének; každé okénko bude na 8 okách, a deváté oko bude dělící čára). Nad každým devátým okem vyšijeme pletacím stehem žlutý proužek jako dělící čárku. V poslední řadě lícového žerzeje vyšijeme vodorovně žlutou čáru jako horní ohraničení okének.

 Do okének vyšijeme žlutou přízí čísla od 1 do 10.

 Druhý proužek:

Opět 92 ok + 2 krajová, ale nad prvními 10 oky a nad posledními 10 oky v řadě budeme plést stále vroubkovaným žerzejem. Takže:

4 řady vroubkovaným žerezejem.

 Potom 10 řad takto: prvních a posledních 10 ok vroubkovaným žerzejem, a mezi těmito oky pleteme na 72 okách lícovým žerzejem.

Po těchto 10 řadách pleteme 8 řad vroubkovaným žerzejem nad všemi oky.

 Okénka ozdobíme žlutou přízí stejně jako u prvního proužku a vyšijeme čísla od 11 do 18.

 Třetí proužek:

84 ok plus 2 oka krajová.

 Prvních 12 a posledních 12 ok pleteme stále vroubkovaným žerzejem.

 Takže: Nejdřív 4 řady vroubkovaným žerzejem nad všemi oky. Potom 12 řad lícovým žerzejem, přičemž prvních a posledních 12 ok pleteme stále vroubkovaným.

  Nakonec opět 8 řad vroubkovaným žerzejem nad všemi oky. Opět vyznačíme výšivkou okénka a našijeme čísla od 19 do 24. Poslední číslo (Ježíšek) můžeme vyšít červeně.

 Nyní upleteme podklad červeně. Pleteme lícovým žerzejem a budeme plést "zleva doprava" - takže počet nahozených ok si upravíme tak, aby tento počet ok na šířku byl dost široký, abychom na něj mohli položit nad sebe zelené proužky (viz foto).  Upleteme úzký a vysoký pruh, který je na začátku a na konci o 4 cm delší než zelené proužky, a musíme mít rezervu i po stranách- viz foto. Na začátku a na konci asi 2 cm přehneme dolů a zašijeme. Můžeme do ohybu vložit tyčku pro zpevnění.

  Na delších stranách se nám pletenina samovolně zkroutí do ruličky - vespod jen zašijeme.  Můžeme též vložit tyčku - dle libovůle.

  Zelené proužky našijeme vodorovně na červený pruh, zelenou přízí uděláme švy u každého okénka těsně vedle žlutých dělících čar. Horní část okének tvoří jemný volánek - ten ponecháme volně (zelený šev končí těsně pod volánkem).

 Do okének vložíme zlaté čokoládové penízky nebo bonbony.

Aktualizováno ( pondělí 30. listopadu 2009, 17:41 )
<Předchozí   Následující>